Bloemenkettingen, een tika en een vrije dag voor N - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nelleke Verbrugge - WaarBenJij.nu Bloemenkettingen, een tika en een vrije dag voor N - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nelleke Verbrugge - WaarBenJij.nu

Bloemenkettingen, een tika en een vrije dag voor N

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

19 Februari 2016 | Nepal, Kathmandu

Vroeg op om naar Budhanilkantha te gaan om het enorme beeld van Vishnu te zien verzorgen. Vishnu, de god met duizend namen, door vele hindoes vereerd als beschermer van de wereld. Geen toerist te bekennen, wel veel ingetogen, gelovige mensen met gekleurd poeder, wierook, bloemenkettingen en andere offerandes.
Het beeld van 1500 jaar geleden werd door een boer in land gevonden. Het ligt op een bed van slangen in kosmisch water te slapen. Het was prachtig versierd. Ook ik kreeg een tika, voorhoofdsstip voor geluk en vrede. Nooit weg!
Daarna een Nepalees ontbijt met echte 'chai' zoals bij Rob van Sanghimala en een soort zoetige, gefrituurde deegrand.
Voordat ik de drukke stad Kathmandu in ging even koffie in de 'tuin van dromen', een oase van rust in de verkeershectiek. Een mooi aangelegde tuin met bananenplanten, olifantspoten en gigantische gaten planten met paviljoens met zuilen en..olifanten.
Onderweg heb ik mijn ogen uitgekeken aan riksja's, tuktuks, fietsmanden met fruit, winkels en kramen met kleding, lappen, aardewerk, kruiden en thee en koperen pannen om momo's in te bakken (iets voor Peter Erwich die ze me voor het eerst liet proeven).
En overal weer tempels, boeddha's en overal handel.
Bij Durbar Square aangekomen werd de schade aan de historische gebouwen aangericht door de aardbeving zichtbaar. Men is erg bereid om te vertellen waar men op dat moment was en of al dan niet geholpen kon worden.
De drukte werd mede veroorzaakt door de dag van de democratie waarop de meeste mensen vrij zijn. Alleen de bouwers werkten des te harder door.Er is veel solidariteit en door de hele buurt wordt eten en drinken gebracht. Erg tevreden op de regering is men niet qua hulp en geld. Spotprenten verschijnen in de kranten (ik kan de Kathmandu-post in het Engels lezen).
Morgen de stad uit en naar Pokhara.

  • 19 Februari 2016 - 16:36

    Katrien:

    Wat mooi beschreven. Ik stel mij helemaal voor hoe dat is.
    Mooie verhalen en wat heb je al veel mee gemaakt.
    Gezond jaloers blijf ik nu helemaal!
    dikke kus Katrien

  • 19 Februari 2016 - 16:58

    Rob:

    Namaste Nelleke,

    zie het allemaal helemaal voor me, zoals jij het beschrijft..

    fijn dat je het zo naar je zin hebt en morgen... op naar Pokhara.... is ook heel fijn..

  • 19 Februari 2016 - 18:55

    Thea:

    Wat een ervaring Nelleke, en prachtige foto's ook. Veel reisplezier

  • 19 Februari 2016 - 19:10

    Rita:

    Mooi verhaal en weer veeeeeeeel voor 1 dag!!!
    Staat je goed die tika, niks meer aan doen :)
    Goeie reis morgen......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nelleke

Actief sinds 19 Mei 2008
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 15861

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 14 Maart 2016

Nelleke in Nepal

30 Juni 2008 - 29 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: