Verademing, aankomst Pokhara - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nelleke Verbrugge - WaarBenJij.nu Verademing, aankomst Pokhara - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nelleke Verbrugge - WaarBenJij.nu

Verademing, aankomst Pokhara

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

20 Februari 2016 | Nepal, Kathmandu

Ja een verademing letterlijk en figuurlijk om uit het dal van Kathmandu te rijden, uit de smog en met steeds meer planten, moestuinen, terrassen met groente en rijst en dieren, ossen voor de ploeg, loslopende koeien, geiten en de bus moest stoppen voor eenden en kippen.Waar we Kathmandu uit reden moest ik nog wel even slikken qua indrukken. Wat ben ik toch een Nederlander en westerling om bij alles wat ik zie al praktische oplossingen te bedenken: eenrichtingsverkeer en autovrije zones, roetfilters, afval verbranden verbieden en een ophaalsysteem bedenken en verbranding voor energie en zelfs de eenvoudige knijper en nog veel meer... Soms voel ik me even meer journalist dan toerist.
Enorm respect heb ik voor de Nepalezen die soms met haast niets nog een woning, handel of andersoortig inkomen bedenken en vriendelijk, positief en hoopvol blijven.
Het lijkt wel of de mensen op het platteland het beter hebben dan in sommige wijken van Kathmandu maar er is meer hoop op werk ,vandaar dat alle gaten zijn volgebouwd. Sfeer heeft het zeker.
Maar heerlijk om hier betere lucht te hebben en nu zit ik onder een bougainville te schrijven, subtropisch bijna met palmen, bananen en brugmansia en calla's. Ja Katrien: ze mogen in de tuin.
Onderweg was ook een interessante ervaring: enorm veel bussen en vrachtwagens omhoog komend en wij naar beneden en door de heuvels met terrassen en een brede rivier. De vrachtwagens zijn prachtig beschilderd met bloemen en goden/boeddha's en vredige leuzen. Moet je bij ons eens voorstellen aan een vrachtwagenchauffeur, die zou waarschijnlijk meewarig gaan kijken en het op zijn minst soft en zweverig noemen of op zijn minst vaag.
Vaker had ik al aan Indonesië gedacht maar nu door de terrassen weer. Heb een dappere poging ondernomen foto's te maken maar dat lukte slecht in de rijdende bus. Ik had alleen vandaag een fotoboek kunnen vullen met mooie plaatjes, vrouwen in traditionele kleurrijke tunieken met omslagdoeken ,soms met baby's op de rug, soms dragend met blote billetjes, de ossen en de mannen met Nepalees hoofddeksel. Dus een paar foto's nog te goed van gister en een indruk van Chitwan waar we de bij de busreis inbegrepen lunch konden gebruiken. Zelfs ik heb nu een bord eten foto!
In Pokhara een grote groep al lang gevestigde Tibetanen met rijkelijk door vlaggetjes versierde huizen. Kennis gemaakt met de gids Mila die over een paar dagen mee gaat op trekking en Krishna weer gezien die bijna weer terug gaat naar Alkmaar. En natuurlijk het prachtige meer.

• 20 Februari 2016 - 17:08

Rob:

Namaste Nelleke, welkom in Pokhara.

Ja .. een hele verademing... letterlijk en figuurlijk. met de schone lucht daar.

Wat Kathmandu betreft: er is wel al een paar jaar een vuilnis ophaaldienst, maar die functioneert de laaste maanden slecht door het brandstofprobleem.
    Verder zijn ze wel al jaren van plan een vuil-verbrand centrale te bouwen... maar zulke dingen duren in Nepal soms jaren voor het van de grond komt.... o.a. door ruzie bij de belanghebbenden (lees: corruptie).

De lunchplaats van de bus is trouwens nog niet Chitwan, maar daar vandaan gaat wel de bus naar Chitwan van Greenline-bussen. Chitwan ligt nog ca. 3 uur meer naar het zuiden.

Morgen even lekker bijkomen en dan verder op ontdekkingstocht.... heerlijk...

groeten, Rob

heb de afgelopen dagen al steeds reaktie gestuurd, maar om een of andere reden wordt die steeds niet geplaatst.. nu via ander systeem geprobeerd.

• 20 Februari 2016 - 23:06

Jennemieke:

Hoi Nelleke, ik geniet van je leuke en beeldende verslagen en je foto's. Het is genieten zo te zien.

• 21 Februari 2016 - 10:54

Rita:

Haha mooi, Nelleke de journalist!
    Mooie verhalen, zie het helemaal voor me......
    Reis ze en eet ze verder!!

• 21 Februari 2016 - 18:45

Mirjam:

Dat zijn nog eens fietsmanden...dat ze dat nog vooruit kunnen krijgen! En al die kleuren, waarom lopen we er hier toch zo zwart, grijs en saai bij?
    Het klinkt alsof je goed verzorgd wordt daar! Veel plezier!