2e guesthouse op de trekking, eerste sneeuw - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nelleke Verbrugge - WaarBenJij.nu 2e guesthouse op de trekking, eerste sneeuw - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nelleke Verbrugge - WaarBenJij.nu

2e guesthouse op de trekking, eerste sneeuw

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

25 Februari 2016 | Nepal, Kathmandu

Even geen bereik en foto's gaan erg langzaam. Probeer later weer.Alle spullen zijn goedgekeurd en mogen mee op de trekking. Van Pokhara 820m.naar Poon Hill 3250m. Gisteren met de taxi hobbeldebobbel naar het startpunt en uiteindelijk naar Ulleri 2100m. Flink klimmen stap voor stap hoofdzakelijk over treden. Vanaf Tikhedhunga 2250 treden.De kinderen gingen net naar school. Of een public school of een particuliere bijv. Cambridge engels. School begint om 10.00 uur omdat de kinderen soms anderhalf uur moeten lopen over lange hangbruggen over de rivier of met de schoolbus zoals in Pokhara. Onderweg licht beschadigde basisschool gesponsored, kreeg gelijk een officieel bedankdocument. De kinderen hebben ouderwets Engels aandoend uniform met plooirok en de jongens soms stropdas maar inmiddels mogen de meisjes ook een broek aan. Ook de gekleurde potloden, schrijfboekjes en puntenslijpers vinden gretig aftrek.
Ik zit nu in een beschermd natuurgebied en er wordt streng gelet op milieu en op aantal trekkers en wie dit zijn i.v.m. mogelijke reddingsacties.Er is steeds weer een checkpoint ter controle. Inmiddels overal veilig-water punten waar getapt kan worden na betaling. Geen coca cola trekking meer want alle afval moet opgeruimd worden. Bij ACAP moest permit geregeld worden=AnnapurnaConservationAreaProject m.n. natuur bescherming. Veel rhodondendrons gezien, bamboe en 10 apen.
Er wonen 7 bevolkingsgroepen.a. Gurung, Newars, Brahmanen, Tibetanen. De gids Mila is Gurung en heeft tot zijn 22e in de bergen gewoond tot hij gids werd in Pokhara. Is op alle plekken van het Annapurna circuit geweest en ook in het verre Mustang. Annapurna valt onder de Himalaya maar hier benoemen ze vooral de pieken.
Onderweg veel muilezelkaravanen. Ze brengen roze Himalayazout mee naar beneden en gasflessen, rijst en sigaretten (tsja)mee naar boven.
Vaak denk ik aan de eerste bergwandelingen en lessen van mijn vader, de aardrijkskundelessen op school en de tropencursus en alle gemaakte bergwandelingen die ik gemaakt heb. Ze hebben zin gehad! Het eerste guesthouse was tegen de berg aangeplakt, primitief maar grappig en lekker. In de keuken mocht ik helpen momo's maken, vonden ze erg grappig. En verder koud hierboven, heeft mijn wollen hemd en snowboardjack toch nog zin. En vanmorgen uit mijn bed: de bergen met sneeuw helder, de Annapurna south en Hiunchuli. Wow!
En toen op weg naar Ghorepani 2860 met uitzicht op veel sneeuw bergen, Dhauligiri en Annapurna range. Guesthouse iets groter, iets luxer en omdat de kachel de hele dag brandt verwarmt deze het hete water. Onverwacht een hete douche!! Voel de hoogte maar heb geen last, misschien hielp de geadviseerde knofloofsoep?
Mooie foto's later, mogelijk pas in Pokhara.
Dag voor nu!

• 25 Februari 2016 - 15:29

Thea:

Hoi Nelleke, wat maak je veel mee zeg, erg indrukwekkend allemaal. Nog heel veel reisplezier. Dikke kus van ons

• 25 Februari 2016 - 16:09

Pepijn:

Hey mamsie, je maakt me jaloers. Wat tof allemaal. Leuk om te lezen waar je oog allemaal op valt. Nog een beetje geyoga't en gemediteerd? Enjoiii. Kus

P.S. Dank je dat ASV Cortex nu is vertegenwoordigd in Pokhara.

• 25 Februari 2016 - 23:08

Joke Boersema:

Klinkt geweldig en je kan het goed aan blijkt uit je verhaal.
    Mooi zo die onverwachte dingen,als helpen met bakken en een warme douche.
    Veel plezier! Groet Peter en Joke,wordt morgen, 26 februari,65jaar,groot feest.

• 26 Februari 2016 - 17:16

Rita:

Poging twee (dus misschien dubbel hihi) wat een indrukken en wat een mooi tocht!
    Volgens mij laat je niets ongemerkt voorbij gaan.....mooie trektocht en ontmoetingen de komende dagen..