Bhaktapur en een woordenboek - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Nelleke Verbrugge - WaarBenJij.nu Bhaktapur en een woordenboek - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Nelleke Verbrugge - WaarBenJij.nu

Bhaktapur en een woordenboek

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

12 Maart 2016 | Nepal, Bhaktapur

Vroeg op door de bellen van de Hindoetempel vanaf 06.45 uur in Bhairavnat Mandir, gewijd aan de beschermgod van Bhaktapur Bhairav. Deze staat tegenover Nyatapola Madir (het uitzicht uit mijn raam), Nepals hoogste tempel, meer dan 30 meter en gewijd aan Siddhi Lakshmi, een godin met veel armen (handig!). Dus vroeg op stap na het eten van de fameuze king curd, soort kwark, mmm.. Viel middenin de groente- en kruidenmarkt die later slechts tot 09.00 bleek te duren. Vandaag ook de mannen in beeld met de traditionele Nepalese hoofddeksels.
Dankzij 4 enthousiaste jongetjes het beroemde pauwenraam gevonden bij Dattatraya Mandir. Nog geen toerist te bekennen. Waar 4 zakjes chips al niet goed voor zijn van 10 rupi per stuk. Ze brachten me ook naar het Boeddhistische klooster.
Weer terug naar de pottenbakkersmarkt waar nu alle aardewerk stond te drogen die later voor 4 dagen de zeer primitieve met stro en as bedekte buitenoven in zou gaan.
Voor 1 jongen een Engels woordenboek gekocht voor een tientje voor school.
Meisje van 17 gesproken die dolgraag gids in Bhaktapur wil worden maar nu moet zorgen voor haar 5 maanden oude dochtertje..
In de achter straten veel zichtbare schade...er moet nog veel gebeuren.
Wat nog volgt: het paleis met 55 ramen, zal straks foto's toevoegen. En weer veel winkeltjes, van vis tot handgeschept papier , ook lampenkappen, kleding en sieraden, beeldjes en groente, waterkruiken en grote khukri's- grote kromme Ghurka- messen.
Ja heb het paleis gezien, de ramen niet geteld. Badhuis gezien van de voormalige koninklijke familie beschermd door de cobra. Toch nog wat mensen, kon het niet laten..
Dit was zeker de cultuurschokdag, zo vlak voor vertrek met alles wat ik hier gezien heb. Close-up van de pagode met tientallen bellen en duivenparadijs.
Hoop morgen nog ergens verslag te doen van Pashupatinath, de openbare crematieplaats bij het klooster. Mag alleen aan de overkant van de rivier zijn en ws.uit respect geen foto's maken. Maandag waren hier nog veel sadhu's/holy men met witte gezichten om het Shivafeest te vieren, blijkbaar blowend.
Dan komt deze geweldige reis ten einde. Ik zal Nepal, de Himalaya en de Nepalezen mee nemen in mijn hart!
Ben heel blij met jullie meelezen, meereizen en meegenieten. Dit deed me zeer goed.
Hoop jullie straks weer in Nederland te ontmoeten, een mooie ervaring rijker.