Purna yoga, hagel en een modderbad.. - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Nelleke Verbrugge - WaarBenJij.nu Purna yoga, hagel en een modderbad.. - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Nelleke Verbrugge - WaarBenJij.nu

Purna yoga, hagel en een modderbad..

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

08 Maart 2016 | Nepal, Pokhara

Naar het Purna yogacentrum geklommen bovenop een heuvel met adembenemend uitzicht over Pokhara, het Phewameer en af en toe een blik op het puntje van de Machhu Puchhre. Wat een rust daar! Geen stadsgeluiden en verder staat vanaf 6 uur 's ochtends het programma vast met meditatie, yoga, thee, gezonde yogi-maaltijden, rust met een wellness activiteit, klankschalenconcert en weer yoga en meditatie. Gemiddeld waren we met 8 Europese vrouwen en 3 yogadocenten uit Nepal. De vrouwen kwamen uit Zwitserland, Canada, België, Schotland, Denemarken en later nog een Nederlandse. De voertaal was Engels. Gezellig en inspirerend! Opvallend vaak komen mensen hier om bij te komen van vrijwilligerswerk in Kathmandu , India of Sri Lanka dus veel verhalen.
De yoga-meditatieruimte was boven, schitterend met een Boeddha van klei op de muur en rondom glas waardoor veel te zien was rondom de heuvel.En dan 38 klankschalen en andere muziekinstrumenten.Wat heel speciaal was dat alle dagen vanaf mijn aankomst aan het eind van de middag na echte hitte de lucht betrok en het begon te gieten en te onweren tot zelfs hagelstenen aan toe. Vanaf de yogauimte een imponerend gezicht. Vlak van tevoren zagen we de arenden opvliegen en even later alle vlinders. Gelukkig kwam dit weer op dit moment op mijn reis zodat het mij niet kon deren.
In de loop der dagen ging de yoga me steeds beter af, alle spieren hebben gewerkt en het zag er soms prachtig uit al die houdingen .Al had ik vaak al mijn aandacht nodig om het vol te houden, wat dan meestal ook lukte!
Het yogaboek gekocht dus dappere plannen.En daarnaast een stoombad in een houten kast, kruidenvoetenbad (lekker na de trekking!)maar het meest hebben we gelachen bij het modderbad!Op de heetste dag stelde de yogaleraar dit voor. Zie je het voor je: 8 vrouwen giechelend uit de badjas achter een klein muurtje met gebedsvlaggetjes om in onderbroekje zichzelf met de gezeefde gladde klei van de berg in koperen schalen helemaal in te smeren. We leken wel indianen. Ik had het gevoel of ik in de chocola gedompeld was. En toen lekker liggen in de zon op yogamatjes en de klei werd droog en craquelé. De yogaleraren trokken zich discreet terug. En na de koude buitendouche de rest afwassen onder de warme binnendouche. Allemaal zo zacht als babybilletjes, echt waar. Ja en foto's waren verboden gelukkig..
Ook zijn we nog de heuvel verder op geklommen in een pauze om naar de paragliders te kijken maar vooral naar de Machhu Puchhre zonder al te veel wolken.
Nu weer in de gewone wereld en in het guesthuis.
Wat een geweldig afwisselende reis is dit toch en wat een mooi programma heeft Rob van Sanghimala gemaakt, echt alles wat ik wilde zit erin!En steeds genoeg rust om e.e.a. te laten bezinken.

• 08 Maart 2016 - 09:26

Thea:

Wat fijn Nelleke dat je het zo naar je zin hebt, en wat een ongelooflijke ervaring is het voor je. Geniet er nog lekker van. Dikke

• 08 Maart 2016 - 10:58

Pepijn:

Haha dit is het verhaal waar ik op wachtte. Wat een mooie boeddha op de muur.. en nog maar 5/6 daagjes. Of zijn de plannen gewijzigd? Kus

• 08 Maart 2016 - 18:15

R:

Mooi verhaal weer en inderdaad wat een afwisseling!
    Goed dat je het ook even kunt laten inwerken........nu nog een mooi laatste deel van je reis, geniet ervan!

• 08 Maart 2016 - 21:44

Rita:

Mooi verhaal weer en inderdaad wat een afwisseling!
    (reactie poging 3 haha)