Alleen maar tempels en apen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nelleke Verbrugge - WaarBenJij.nu Alleen maar tempels en apen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nelleke Verbrugge - WaarBenJij.nu

Alleen maar tempels en apen

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

18 Februari 2016 | Nepal, Kathmandu

Na het ontbijt naar Swayambhunath, monkeytemple. Indrukwekkend!! Ja heel veel apen en verschillende tempels op de heuvel te bereiken met een trap met ongeveer 300 treden. Een grote stoepa met te draaien gebedsmolens, natuurlijk gedaan.. Wel met de klok mee, dat moet. En de geschilderde ogen van Boeddha kijken in de 4 windrichtingen.Ook pelgrims en monniken die op de grond gaan liggen. De hindoetempels mogen niet op de foto. Hier komen de moeders in rode gewaden met jonge kinderen om ze te laten zegenen met een rode voorhoofdsstip. Ze maken allerlei offermandjes met rijst om (speciaal voor Mirjam en Rita) ze later te laten praten. Die apen lusten ook wel graag wat er in de mandjes zit, haha. En natuurlijk boterlampen en wierook . Ik werd als toerist geïnterviewd door een paar meisjes over verbeteringen voor de toeristen en toen wilde meester met ons op de foto.
Prachtig mistig uitzicht over Kathmandu.
Ook nog kleine stoepa 's en veel beelden.
Wel wat beschadigingen nog maar de mooie top zat er weer op.
Anders was dit bij de volgende Tibetaanse tempel aan de andere kant van de stad, Bouddhanath: geen top, geen goud, wel werd er weer hard aan herstel gewerkt. Hier veel Tibetanen, meerdere kloosters en een bijzonder winkel plein. Dus: bijzonder mooie foto's. Genieten jullie maar een beetje mee! En wat dacht je van een Tibetaanse curry lunch op een dakterras met uitzicht op kloosters en Tibetaanse vlaggetjes alom? Ja ik geniet wel!

• 18 Februari 2016 - 19:01

Jacqueline:

Jeetje, Nelleke, je bent er echt! Midden in alle drukte, stoffigheid, kleurigheid, vergezichten, opbouw, tempels, monniken, schoolkindertjes en meesters. Tot apen aan toe. Gelukkig heb je een lange (vermoeiende?) reis moeten maken, anders was de overgang mogelijk te snel en erg groot geweest. De temperatuur klinkt heerlijk. Goed om actief te zijn.
    Ik ben benieuwd naar het verdere verloop. Veel plezier! Inderdaad, ik doe het wel met de foto's....

• 18 Februari 2016 - 19:11

Rita:

Ha die Nelleke, nou volgens mij zit je er meteen goed in!!Leuk om al je foto's te zien, geniet inderdaad gewoon even mee!! Volgens mij ben je niet suf van de reis maar gewoon een beetje hyper.....zoveel indrukken, gewoon teveel om 'binnen' te houden.
    Ga je echt volgen hoor........veel plezier en genieten daar!

• 18 Februari 2016 - 19:44

Mirjam:

Wat een overweldigend aantal indrukken al in zo'n korte tijd; ik hoop dat je nog een beetje kunt slapen 's nachts...Ik geniet ervan om je verslagen te lezen en de sfeer mee te proeven! Veel plezier!!