Top bereikt, ontroerd en nog meer treden - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nelleke Verbrugge - WaarBenJij.nu Top bereikt, ontroerd en nog meer treden - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nelleke Verbrugge - WaarBenJij.nu

Top bereikt, ontroerd en nog meer treden

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

28 Februari 2016 | Nepal, Kathmandu

Ja weer bereik en hopelijk gaan de woorden minder aan de haal anders moet ik alles verbeteren. Computers en zo moeten ook niet zelf gaan denken...
Ghorepani laatste guesthouse voor Poon Hill. Om 05.00 uur klimmen naar de top van 2800 naar 3200. Oef, het was vroeg expres zonder ontbijt en de hoogte speelde nu zeker mee met ademhalen, voelde bijzonder goed dat mijn hart het deed. Af en toe rust om op adem te komen en een soort van expres hyperventileren. En ineens voelde het of ik vleugels had en kon ik doorlopen in de cadans .Bijzonder met mijnwerkerslamp en knijpkat om de treden te zien. Gids Mila met muts, werd chickenhead genoemd.
Ijskoud trouwens maar daar was de top.
De bergen waren er rondom maar nog donker, om 06.40 brak de zon door. Wat een ervaring, ontroering en maar deels vast te leggen.Wel geprobeerd, iedereen was blij en mooie en gekke foto's aan het maken.
En er was hete koffie! De uitkijktoren gesticht door majoor Pun beklommen.
Zicht op Annapurna south en Annapurne 1, Daulagiri en Macchha Puchhre (de vissenstaart) en..helder met een enkel wolkje.
WOW!
Naar guesthuis terug voor ontbijt met een omelet. Voor mij was de dag al goed maar we moesten gaan afdalen (dacht ik). Waarom dan toch nog 2 gemene klimmetjes? Ja berg op, berg af.
Bijzondere landschappen weer, jungle-achtig met soms beekjes, gastvrije guesthuizen onderweg.Het leek een beetje op het Mullertal in Luxemburg maar dan 2 (of 10?) keer zo hoog. Mosmuur vol wilde primula's. Bij de verdiende stop met soep zicht op langoerenapen, wel 20 met jonkies. Heel bijzonder, met witte haren rond de kop.
Na laatste daling (o knieën...)en klim in Tadepani voor rust, regen terwijl de rest van de groepen met gidsen arriveerden. Guesthuis vol!
Mocht blik werpen in de houtgestookte keuken.
Soms raak ik in de war met de taal omdat ik naast hoofdzakelijk Engels ook Frans gesproken heb en Duits.Inmiddels gesproken met een Schot, een Rus, een Zwitserse, een Amerikaans, Deens, Frans en Nederlands echtpaar, een Chinees en veel Nepalezen. In de guesthuizen spreken vooral de vrouwen Engels door de trekkers en de mannen hadden soms een tijdlang elders werk. Maar wat was ik daar moe van de lange dag, heb me echt moeten dwingen om te gaan eten: dhal baat power-24hour-after need a toilet and a shower (grapje van de gidsen) en...volgende dag weer fris op voor de echte afdaling.

  • 28 Februari 2016 - 11:29

    Joke Boersema:

    Bedankt voor je felicitaties,bijzonder uit Nepal.
    Ik ga het gauw aan Peter laten lezen, hij weet precies waar je bent.
    Ben jaloers op je zons opkomst,dat moet fascinerend zijn.
    Top Nelleke, nu misschien weer wat rustiger aan.liefs joke

  • 28 Februari 2016 - 15:24

    Rita:

    Wat een tocht Nelleke, en wat een verhaal en mooie foto's! Ook heel bijzonder dat je zoveel mensen spreekt op een, voor de meesten, bijzondere plek. Dat zal mooie verhalen opleveren.
    En nu rustig naar beneden! (en af en toe weer ophoog waarschijnlijk ;).

  • 28 Februari 2016 - 19:58

    Katrien:

    Weer mooie verhalen en wat mooie foto's. top prestatie's hoor.
    weer lekker jaloers!!
    En mooie ontroerende lieve foto van dat kindje met die energiereep!
    Liefs Katrien

  • 29 Februari 2016 - 13:26

    Gerdien:

    Ik ben gewoon trots op je! Stoer dat je zo'n mooie klim hebt gemaakt! Blij met onze goede leerschool! Liefs x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nelleke

Actief sinds 19 Mei 2008
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 15887

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 14 Maart 2016

Nelleke in Nepal

30 Juni 2008 - 29 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: